איך בוחרים יחידת דיאליזה?

יחידת דיאליזה

קבלת הבשורה אודות המחלה היא ללא ספק אחד הרגעים הקשים והמטלטלים בחייו של חולה כליות ובני משפחתו המודאגים. עם הפנמת המצב החדש, מתחיל בדרך כלל שלב של חקירה ודרישה: כיצד חיים עם המחלה, מהו הטיפול המיטבי, מהן הזכויות להן אתה זכאי כחולה במחלת כליות וכיצד משתלבים אלה בשגרת היום שלך ושל בני משפחתך.

אחת השאלות המורכבות ביותר שיש לתת עליהן את הדעת היא כיצד בוחרים יחידת דיאליזה. שכן גם אם החלטת לקבל טיפול ביחידת דיאליזה אליה הופנית על ידי הרופא המטפל שלך, אתה זקוק להמשך מידע והכוונה. במאמר זה ננסה לענות בצורה בהירה וברורה על כל השאלות המטרידות:

 

הזכויות להן אתה זכאי:

כחולה במחלת כליות שמורה לך הזכות לבחור היכן תקבל את הטיפול הדרוש לך. על כן חשוב שתדע:

רבים טועים לחשוב שיש לשלם עבור טיפול ביחידת טיפולים פרטית. חשוב להדגיש: גם ביחידת דיאליזה בקהילה ניתן לקבל טיפול באמצעות טופס 17, בדיוק כמו בכל יחידת דיאליזה בית חולים ציבורי או קהילתי.

כל החלטה שתקבל היא הפיכה. אתה יכול בכל עת לעבור מיחידה ליחידה וחובתה של קופת החולים שלך לאפשר זאת.

כחולה כליות אתה זכאי לקבל החזר נסיעה בכל פעם שאתה נוסע לטיפול בבית החולים או במכון דיאליזה. החזר הוא בסך 100% מהוצאות הנסיעה באוטובוס או 50% מהוצאות הנסיעה במונית או באמבולנס. לשם קבלת ההשתתפות פנה למזכירות סניף קופת החולים שלך והבא איתך:

  • אישור על קבלת טיפולי דיאליזה
  • הגדרת אופן הנסיעה הדרוש לשם קבלת הטיפול
  • אישור חודשי על תאריכי הטיפול
  • כרטיס אוטובוס או קבלה על התשלום לאמבולנס או למונית

כדאי לבחור ביחידת דיאליזה שתהיה במרחק סביר ממקום מגוריך עם זאת, במקרה שתחליט לוותר על החזר ההוצאות, ניתן לפנות לכל יחידת דיאליזה ללא מגבלה, גם אם בקופת החולים שלך מידעים שאין ליחידת הדיאליזה בה בחרת הסכם עם קופת החולים שלך. זכור! זכותך לבחור את יחידת הדיאליזה בה תטופל, בדיוק כפי שזכותך לבחור את קופת החולים בה אתה חבר. זאת ועוד, לגבי יחידת הדיאליזה – ההחלטה ניתנת לשינוי בכל עת.

 

למידע אודות זכויות נוספות להן זכאי חולה במחלת כליות, לחצו כאן

 

מה כדאי לבדוק – זוהי רשימת שאלות הכרחיות בטרם תחליט לאן לפנות:

  • כדאי לבקש לראות את מתקן טיהור מים ביחידה. כמו כן, מומלץ לבקש לראות את ספר הבדיקות, כדי לוודא מהן הבדיקות שנערכו ומה היו תוצאותיהן.
  • לשאול האם הסליל (הפילטר) הוא ייחודי ומותאם לכל אחד, או שמא ישנם כמה סוגי סלילים שמשמשים את כולם.
  • לברר האם נעשה שימוש חוזר באיזשהו רכיב מהטיפול.
  • להתעניין מה מקבלים לאכול בעת הטיפול וכמה פעמים מתכבדים בשתייה?
  • לוודא כמה פעמים מודדים לחץ דם בעת הטיפול . (בהרצלייה דיאליזה סנטר הנוהל הוא מדידה מידי שעה).
  • מהי הפעילות, אם יש כזו, מעבר לטיפול עצמו? אצלנו לדוג' ישנה ספריה פעילה. אירגנו הדרכות בפילאטיס שלא לדבר טיולי היחידה..
  • האם כל האחיות במכון עברו קורס התמחות בדיאליזה? האם יש לכולן היתר של משרד הבריאות לעסוק בכך?

לאלה מביניכם המבקשים להעמיק, אנו ממליצים לבקש ולקרוא את דו"חות הביקורת של משרד הבריאות ליחידת הדיאלזיה.

 

מהם יתרונות הטיפול ביחידת דיאליזה קהילתית פרטית?

היחידות קטנות יותר האווירה "משפחתית" והקשר הוא אישי. תנאי הטיפול ורווחת המטופל הם שקובעים את איכות החיים בטיפול ומהדקים את הקשר בינו לבין יחידתו.

 

כשאנחנו נשאלים, מה היתרון שלנו על פני האחרים, כי הרי הטיפול הוא דומה – אנחנו משיבים, אלינו לא שולחים או מפנים, אלינו באים מרצון. בכך גלום כל ההבדל.