כיצד מתבצע טיפול דיאליזה

דיאליזה היא פעולה שבה מסולקים רעלים שהצטברו בדם.

מדי יום מסננות הכליות את הדם בגוף, כדי לסלק ממנו חומרים שעלולים להיות רעילים, אם יצטברו במידה רבה. מדובר בחומרים כגון אלקטרולטים (אשלגןנתרן, סידן, אוריאה ועוד), הורמונים וחומרים נוספים, שהגוף זקוק להם לתפקוד תקין. אך כשרמתם בדם עולה מעל הערכים הרצויים הם הופכים לרעילים ומסכנים את הגוף. במקרים אלה יש צורך להוריד את רמתם בדם ולהחזירה לטווח התקין.

אצל החולה במחלת כליות פעולת הכליות הטבעית משתבשת, וכך מצטברים האלקטרוליטים, ההורמונים ושאר החומרים. לכן, כשהחולה מגיע לשלב של אי-ספיקת כליות חריפה או כרונית, יש צורך להחליף את פעולת הכליות בפעולה מלאכותית, כלומר – בדיאליזה.

תפקיד נוסף של הכליות הוא להוציא מן הגוף עודפי מים ולווסת את לחץ הדם.

 

 

לכליות ישנם כמובן גם תפקידים נוספים, עליהם אפשר לקרוא בעמוד השאלות והתשובות.

חשוב להדגיש: דיאליזה אינה מרפאת את הכליות, על כן חולים במחלות כליה יזדקקו לטיפול לכל אורך חייהם. עוד חשוב לציין כי דיאליזה אמנם מנקה את הדם מרעלים ונוזלים, אך היא אינה מחליפה את שאר תפקידי הכליה.

ישנן שתי צורות עיקריות לסילוק החומרים המצטברים בגוף שהופכים להיות רעלים:

 

המו-דיאליזה:

זהו התהליך שמתרחש באמצעות כליה מלאכותית, אליה מוזרם דם מהעורק של החולה, באמצעות קטטר או פיסטולה. הדם מוזרם דרך מחיצה חדירה למחצה, מצד אחד, בשעה שבצידה השני מוזרמת תמיסה מיוחדת. הדם הנקי מרעלים מוחזר אל גוף החולה דרך הוריד.

המודיאליזה מתבצעת ביחידת דיאליזה. במרבית המקרים יש צורך ב-3 טיפולים בשבוע, בימים קבועים. משך כל טיפול כ-4 שעות, בהתאמה אישית על פי החלטת הרופא המטפל.

 

דיאליזה פריטונאלית:

בתהליך זה ניקוי הרעלים נעשה בתוך גופו של חולה הכליות, בעזרת קרום הצפק (פריטונאום), שהוא קרום טבעי הקיים בחלל הבטן. לצורך כך משתמשים בקטטר שמוחדר לחלל הפריטונאום בפעולה כירורגית. במהלך הטיפול מתמלא החלל הפריטונאלי בתמיסה מיוחדת שמושכת רעלים ונוזלים מן הדם בצורת פיעפוע (דיפוזיה ואוסמוזה). כעבור מספר שעות המטופל מרוקן את התמיסה לתוך שקית מיוחדת מחוץ לגופו. התהליך נקרא שחלוף ומתבצע באופן עצמאי, בביתו של החולה, מספר פעמים ביום, או במהלך שנת הלילה.

 

שאלות ותשובות:

מתי אדם זקוק לדיאליזה?

כאשר מחלת הכליות הגיע לשלב החמישי ומוגדרת כאי-ספיקת כליות כרונית (סופנית).

 

האם הטיפול בדיאליזה כואב?

לא, אבל הוא כרוך באי נוחות.

 

מהם יתרונות הטיפול בהמו-דיאליזה?

הטיפול מנוהל על ידי צוות רפואי הכולל רופאים (נפרולוגים), אחיות שהתמחו בטיפול דיאליזה וצוות תומך הכולל עובדת סוציאלית ודיאטנית. יתרון נוסף: הטיפול במחלה מתנהל במרפאה ולא בסביבה הביתית והמשפחתית ויש שרואים בזה יתרון.

 

מהם יתרונות הטיפול בדיאליזה פריטונאלית?

החולה חופשי לנהל את חייו ללא צורך להתייצב במרפאה מספר פעמים בשבוע. נזקק לדיאטה קפדנית פחות, ויכול לצאת מביתו לנסיעות כשהאביזרים הרפואיים הדרושים לדיאליזה פריטונאלית מלווים אותו.

 

האם מטופלי דיאליזה יכולים לנסוע לחו"ל?

בהחלט ואף רצוי. מטופלי המו-דיאליזה יכולים לתאם לעצמם טיפול במרפאה ביעד הנסיעה, מטופלי דיאליזה פריטונאלית, כאמור, יכולים לקחת את הציוד איתם.

 

האם מטופלי דיאליזה יכולים להמשיך ולעבוד?

בהחלט ואף רצוי. הגישה היא לנסות לשמור על שיגרת החיים ככל שניתן.